Friday, November 27, 2009

Perihal Mengucap

Cerita 1

Pada satu hari sekumpulan murid sekolah menengah telah pergi mandi manda ke sebatang sungai.  Seronok sungguh mereka mandi manda hingga tak sedar air sungai mulai pasang.  Tiba-tiba seorang daripada mereka, S yang tidak tahu berenang mulai lemas, dia pun meronta-ronta dalam air sambil minta tolong. "tolong, tolong, tolong!" 

Kawan-kawannya yang lain mulai panik dan masing-masing cuba membantunya, tapi mereka gagal membawanya ke  tebing sungai.  Nasib baik ada seorang pak cik yang kebetulan berada di situ.  Pak cik itupun dengan segala sudah payah berjaya membawa S ke tebing sungai.  Keadaan S ketika itu agak mencemaskan. 

Kawan-kawan dengan segera mengelilingnya sambil menyuruhnya mengucap, "mengucap S, mengucap, ingat tuhan, mengucap S" kata mereka beramai-ramai.  Demi membuktikan yang dirinya masih bernyawa, S pun dengan penuh konfiden  mengucap dengan kuat  "Waladholli, .." Keadaan yang riuh tadi tetiba sunyi sepi, masing2 memandang satu sambil lain dan..ha..ha..ha...semuanya ketawa bagai nak rak termasuk pak cik.  S terkedu sambing memandang semua orang, tak pe lah S, janji ko slamat.

Moral of da stori, lain kali kalu nak ajar orang yg tengah nazak mengucap, jangan sebut je mengucap, mengucap, kena ajar dia satu persatu khalimah mengucap tu..

Cerita 2

Ada satu famili. Satu hari sedang menantu lelaki tengok TV, bapa mertua lalu di depan. Tiba-tiba bapa mertua rebah sambil memegang dada. Apa lagi, kelam-kabutlah si menantu. Isterinya dan emak mertuanya pun menerkam ke arah bapa mertua sambil pegang-pegang dada bapa mertua.


Bapa mertua tak bergerak, senyap saja. Bertambahlah gabra semua yang melihatnya. Emak mertua menyuruh menantu mengajar bapa mertua, yang di atas ribanya itu mengucap. Dia gabra, sampai isterinya pun tolak-tolak bahunya suruh cepat lakukan. Emak mertuanya ulangi lagi suruh dia ajar mengucap.

Dalam gabra itu, dia pun dekatkan mulutnya ke telinga bapa mertua sambil berkata: “Ma Rabbuka! (Siapa Tuhan kamu!)..” Kuat juga dia sebut, hingga terkejut emak mertua bila mendengarnya.

Tiba-tiba bapa mertua tersedar dan terus berkata: “Bila masa kau jadi malaikat ni? Aku belum mati lagi la..”

Moral of da stori - Biasakan mengucap dua kalimah syahadah, sekurang-kurangnya ketika solat.

No comments:

Post a Comment